نقش توليدات داخلي در صادرات

پلتفرم توليدات به كاربران خود اين امكان را مي دهد كه تمامي اطلاعات كسب و كار خود را در فضايي اختصاصي و مناسب درج كنند.

نقش توليدات داخلي در صادرات

۲ بازديد

به راستي كه توليدات داخلي چه تأثيراتي بر صادرات مي‌گذارد؟ آيا اين دو با يكديگر به صورت مستقيم در ارتباط هستند؟ در ادامه مقاله تهيه شده، سؤالات مطرح شده را پاسخ مي‌دهيم. همچنين اميد داريم ديد بهتري براي آينده شغلي به شما بدهيم.

اقتصاد جهان

اقتصاد جهاني طي دو دهه گذشته با سرعت فزاينده‌اي در حال تحول بوده و بخش‌هاي حمايت نهادي تازه شروع به درك و پاسخ به تغييرات ناشي از آن كرده است. توليدات داخلي در واقع ستون فقرات اقتصاد يك كشور را تشكيل مي‌دهند.

در ادامه براي درك بهتر اين موضوع، كشور آمريكا و شرايط آن را به عنوان نمونه‌اي بارز مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

تقريباً تعداد 50 شركت، حدوداً 80 درصد از تجارت صادرات ايالات متحده را انجام مي‌دهند! ميزان فعاليت صادراتي انجام شده توسط مشاغل كوچك به سرعت در اعداد واقعي و متناسبي رشد داشته است. فرصت‌هاي صادرات با ارزش افزوده از جمله مواردي هستند كه سريع‌ترين رشد را در بازار دارند و مشاغل كوچك براي آن بازار بسيار مناسب هستند.

اطلاعاتي مانند شرايط فعلي (داده‌هاي تجاري، كشورهاي وابسته به صادرات، پتانسيل صادرات، وضعيت واردات) براي درك بهتر نقش توليدات داخلي بر صادرات، بهترين گزينه هستند. اين مقاله مروري و بحثي در مورد ذكر شده ارائه خواهد كرد.

قبل از بحث در مورد داده‌هاي تجاري خاص، داشتن يك مدل اقتصادي جامعه مشترك كه به آن رجوع كنيم، مفيد است.

مدل جامعه

تمايزي بين "جهاني" و "بين‌المللي" ميان روابط تجاري و اجتماعي ظاهر شده است، تعريف تجارت بين‌المللي واضح است! تجارت با ساير كشورها، چه در خارج از كشور، چه در امتداد مرزهاي ما.

براي برخي، اين تمايز مصنوعي و پيش پا افتاده است. براي ديگران، اگر سياست‌هاي خصوصي و عمومي بخواهند رفاه اقتصادي را از طريق تجارت گسترش دهند، اساسي و استراتژيك به حساب مي‌آيد. به گفته اين طرفداران، آن‌ها بايد در رابطه با هدف قرار دادن بازارهاي منطقه‌اي و همچنين بازارهاي بين‌المللي يكي باشند.

تجارت از يك جهت فقط تجارت است! جوامع محلي ممكن است اهميتي ندهند كه آيا بازارهاي آنها محلي، منطقه‌اي يا بين‌المللي است. اين ديدگاه تا حدي درست است. برخي افراد حرفه‌اي اندكي تلاش كرده‌اند كه منافع خالص تجارت منطقه‌اي در مقابل تجارت بين‌المللي را جدا كرده و بررسي كنند.

اجزاي مهم همه سيستم‌هاي اقتصادي منطقه، صنايعي هستند كه كالاها را عمدتاً براي فروش خارج از اقتصاد توليد مي‌كنند. اين صنايع پايه معمولاً در كشاورزي، معدن (شامل توليد نفت و گاز طبيعي) يا توليد كالاهاي ديگر فعاليت دارند و به آنها صنايع پايه گويند. براي درك بهتر اين موضوع به تصوير زير نگاه كنيد.

سايت توليدات

صنايع پايه نيروي كار را از خانوارها دريافت كرده و حقوق آنها را با دلار بازپرداخت مي‌كنند. بسياري از نهاده‌هاي مورد استفاده در صنايع پايه، از شركت‌هاي خدمات محلي تهيه مي‌شوند. در ادامه اين زنجير شركت‌هاي توليدات داخلي نيز كالاها و خدماتي را به خانوارها (مصرف كنندگان) ارائه مي‌كنند.

البته، هر يك از اين سه بخش اقتصاد، كالاها و خدمات را از خارج از اقتصاد تهيه مي‌كنند، اما معاملات داخلي، روابطي را كه بين انواع مختلف شركت‌ها در يك اقتصاد وجود دارد، تعيين مي‌كنند.

سطح فعاليت‌هاي اقتصادي

يكي از ويژگي‌هاي اصلي توليدات داخلي (اقتصاد محلي) اعم از جامعه يا منطقه، سطح فعاليت صادراتي است كه مي‌تواند داشته باشد. اين صادرات به دلار و درآمد را براي اقتصاد داخلي به ارمغان مي‌آورد و از طريق تعامل با خانوارها و شركت‌هاي خدماتي چند برابر مي‌شوند.

سطح فعاليت صادراتي يكي از مؤلفه‌هاي مؤثر توليدات داخلي بر تجارت بين‌المللي است.

وضعيت فعلي

يكي از شاخص‌هاي داده‌هاي تجارت دولتي، سطح صادرات به تفكيك منطقه است. تصويري كه در زير مشاهده مي‌كنيد (2a)، صادرات دولتي براي سال 1992 را به ميليون دلار نشان مي‌دهد. تصوير (2b) اين صادرات را در سراسر ايالت‌ها در رتبه بندي به عرض شما مي‌رساند.

در اينجا يك الگوي جغرافيايي مشخص پديدار مي‌شود كه كاليفرنيا و تگزاس بالاترين رتبه را دارند. دو ايالت غربي (كاليفرنيا و واشنگتن)، سه ايالت جنوبي (تگزاس، لوئيزيانا و فلوريدا) و همچنين چندين ايالت Greate Lakes رتبه‌هاي بالايي را كسب كرده‌اند.

سايت توليدات

ده موردي كه در رتبه‌بندي جايگاه آخر را كسب كردند، در واقع تحت سلطه ايالت‌هاي غربي قرار دارند و اكثريت در وسط هارتلند هستند. هنگامي كه مقادير صادرات در رتبه بندي سرانه ارائه مي‌شود، تصوير كمي متفاوت‌تر ظاهر خواهد شد (تصوير 2c).

توليدات داخلي مي‌تواند انواع مختلفي از كالاها يا محصولات را شامل شود. يكي ديگر از شاخص‌هاي تنوع تجارت داخلي، سطح فعاليت صادراتي توليدي توسط منطقه خواهد بود. محصولات توليدي مي‌توانند با صادرات مجدد كالايي يا تقاضاهاي داخلي مرتبط باشند.

مطالعات ديگري وجود دارد كه به موضوع توزيع جغرافيايي صنايع حساس به تجارت مي‌پردازد. مطالعه‌اي كه توسط Shelburne و Bednarzik انجام شد. در اين مطالعات هم صنايع توليدي حساس به صادرات، هم صنايع حساس به واردات مورد تحليل قرار گرفتند.

اشتغال در توليد حساس به فعاليت‌هاي صادراتي، در منطقه غربي ايالات متحده و همچنين منطقه Greate Lakes و منطقه تگزاس - لوئيزيانا قابل توجه بوده است. اگرچه مناطق شمال غربي و بسياري از ايالت‌هاي غربي حساسيت كمتري نسبت به فعاليت صادراتي (يا فعاليت وارداتي) نشان مي‌دهند.

تأثيرات كشاورزي

كشاورزي يكي ديگر از فعاليت‌هاي كليدي مرتبط با فعاليت‌هاي توليدات داخلي است. در كشور ايالات متحده تگزاس، كاليفرنيا، فلوريدا و چندين ايالت غرب ميانه بالا در رتبه بندي پيشرو هستند.

البته بايد به خاطر داشته باشيم كه در هر ايالت، تأثيراتي وجود خواهد داشت كه در مناطق، شهرستان‌ها و جوامع ديگر متفاوت باشند. به عنوان مثال، در اوكلاهاما، رتبه ايالتي ارزش محصولات كشاورزي فروخته شده در كشور جز 10 توليد كننده برتر به حساب نمي‌آيد.

با اين حال، چندين شهر غربي داراي توليد قابل توجه صادرات كشاورزي (عمدتاً گندم) هستند. در سطح ايالتي، تأثيرات داخلي تجارت، بسته به سطح و نوع فعاليت در صنايع وابسته به صادرات متفاوت خواهد بود.

البته، اين مناطقي كه صادرات انجام مي‌دهند، ممكن است ارتباط و روابط اقتصادي قوي با ساير مناطقي كه صادرات كمي دارند، داشته باشند. بسياري از جوامع علاقه شديدي به پتانسيل فعاليت‌هاي صادراتي نشان داده‌اند! زيرا آنها، اين موارد را فرصتي براي تقويت پايه اقتصادي مي‌دانند.

نيازهاي جامعه

اطلاعات ذكر شده در بخش قبل بر اهميت تجارت بين‌المللي به مناطق خاصي از ايالات متحده تأكيد مي‌كرد. بسياري از رهبران جامعه فني به فرصت‌هاي صادراتي ابراز علاقه مي‌كنند، اما اطلاعات كمي در رابطه با سطح تخصص يا انواع كمك‌هاي مورد نياز آن‌ها وجود دارد.

به دليل آگاهي از گسترش توليدات داخلي در كلرادو و درك تأثيرات تجارت بر اقتصاد ايالتي و محلي، نظرسنجي از رهبران جامعه فني كلرادو در سال 1992 تكميل شد. اين نظرسنجي بخشي از يك پژوهش نظرسنجي بزرگ‌تر بود كه در ايالت‌هاي تگزاس انجام شد (اوكلاهاما و كلرادو).

رهبران جامعه فني كه مورد بررسي قرار گرفتند، شامل مقامات شهر (شهرداران)، كميسرهاي شهرستان، متخصصان توسعه اقتصادي و شركت كنندگان در برنامه رهبري كلرادو بودند.

از افراد جامعه مورد بررسي يكسري سؤال درباره ميزان اطلاعات و آگاهي نسبت به تجارت داخلي و خارجي پرسيده شد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

  • تجارت كشاورزي
  • مشاركت افراد و اصطلاحات در فروش خارجي
  • مسئوليت‌هاي رهبران جامعه فني در ارائه اطلاعات تجاري و كمك
  • نيازهاي اطلاعاتي در رابطه با خريد و فروش محصولات كشاورزي

هنگامي كه از افراد مورد بررسي پرسيده شد كه مردم جوامع خود تا چه اندازه در مورد گسترش تجارت محصولات كشاورزي آگاه هستند، اين نظرات بيان شد:

60 درصد از پاسخ دهندگان برخي فعاليت‌ها را در بخش دولتي شهرها و شهر خود گزارش كردند.

80 درصد از پاسخ دهندگان فعاليت در بخش خصوصي را گزارش كردند.

شصت و نه درصد از پاسخ دهندگان گفتند كه آگاهي از تجارت بين‌المللي باعث درخواست اطلاعات و كمك در مورد فروش خارجي مي‌شود.

تسلط بر بازار

اكثر كشورها از جمله ايالات متحده نيز با سياست داخلي در بازار جهاني مداخله مي‌كنند كه ممكن است موانعي را براي جلوگيري از رقابت واردات ايجاد كند. كشورها مي‌توانند به صنعت توليدات داخلي يارانه بدهند تا آنها را در بازارهاي جهاني رقابتي‌تر وارد كنند و بازارهاي خارجي را براي صنايع خود توسعه دهد.

البته چنين كاري به بررسي‌هاي بسيار زيادي در سطح جهاني و داخلي نيازمند است. همچنين اين امر بسيار وقت‌گير خواهد بود و نتايج آن به راحتي به دست نمي‌آيند. زيرا اقتصاد لحظه‌اي است و نمي‌توان آن را به طور كامل پيش‌بيني كرد.

اما توليدكنندگان مي‌توانند براي پيشرفت و توسعه كسب و كار خود، محصولات يا حتي مؤسسه تجاري خود را به بازار از طريق تبليغات معرفي كنند. اين امر نه تنها به رشد و توسعه يك مؤسسه توليدي كمك بسيار مي‌كند، بلكه بر اقتصاد كشور هم تأثير مثبتي مي‌گذارد.

سايت اجتماعي توليدات

براي دسترسي راحت‌تر و سريع‌تر به بازار، همچنين شناخته شدن در كمترين زمان ممكن، مي‌توانيد از طريق سايت اجتماعي توليدات اقدامات لازم را انجام دهيد. اين سايت كاملاً معتبر است و از تمامي توليدات در داخل كشور پشتيباني مي‌كند.

جمع‌بندي

توليدات داخلي به طور كلي بر اقتصاد تأثير مستقيم مي‌گذارد. البته اقتصاد هر كشور بسته به نيازهاي داخلي (محلي) و منطقه‌اي نسبت به ساير كشورها متفاوت خواهد بود. علاوه بر اين ميزان عرضه و تقاضا هم در اين موضوع دخيل هستند. براي معرفي تجارت يا محصولات خود از طريق سايت توليدات اقدام كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.